دانلود آهنگ لری شاد یاسوجی
انواع موسیقی در قوم لر مانند جنگ لرو، دایه دایه یا مقام های موسیقی بدون کلام که در رزم گاه و مسابقه به کار رفته اند، مانند جنگه را، سوارهو و نقاره. موسیقی و ترانه های سوگواری: این موسیقی بیشتر جنبه آیینی داشته است و در مواقع سوگواری از روزگار کهن تاکنون کاربرد فراوانی دارد، مانند چمری یا سایر مقام ها، از جمله، سحری، پاکتلی، شیونی و ده ها مقام دیگر.
موسیقی و ترانه های طنز: این ترانه ها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایشی طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است.پس از انقلاب ۵۷
پس از انقلاب ۵۷ به علت برخوردهای شدید با اجرای موسیقی به ویژه موسیقی قومی، از میزان مشارکت موسیقی در بخش های مختلف زندگی قومی کاسته شد اما در گذشته موسیقی شادمانه و غنایی همراه با رقص های جمعی صورت می گرفت. موسیقی سازیساز سرناکمانچه شش تکه پشت باز، موزه فلک الافلاکشامیرزا مرادی در حال نواختن ساز سرنا[۱]
سرنانوشتار اصلی: سرنادهلنوشتار اصلی: دهل
کمانچه (تال) نوشتار اصلی: کمانچه
دانلود آهنگ لری بختیاری غمگین
تنبکنوشتار اصلی: تنبکتنبورنوشتار اصلی: تنبور
تاریخچه علیرضا حسین خانی در حال نواختن ساز تالاز ترانه های مشهور قوم لر می توان به قدم خیر، رنگینه، کش طلا (کفش طلا)، صنم گل و هالو گنم خر اشاره نمود.
به عنوان مثال اشعار متداول در دنگ دال از این دست است:ترانه لری ترجمه فارسیاَسبت و زین و کتلت زیه در مال اسبت به زین و کتل تو جلوی منزلگاه استدشمنو شادی کنان دوسو ن زال دشمنان شادی می کنند و دوستان زار می زنندشمشیرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشیرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
کینه دارم بعد خوت وش وش بکنه جنگ چه کسی را دارم که بعد از خودت با آن جنگ کنمدات برو کگو برو همه بران مو مادرت موی می برد خواهرت موی می برد همه گیسو می برند همه برن و کارد زنت و خنجر اگر همه با کارد موی برند همسرت با خنجر موی می برد بیشتر مردم از ترس هجویات جالب آنان مجبور به دادن مبلغی به آن ها بودند.
بررسی و تحلیل ضرباهنگ ترانه هاهمت علی سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سیم اما نکته قابل ملاحظه در این میان نحوه اجرای تاکیدها در هر قوم است که باعث تفاوت و ایجاد ویژگی برای هر قوم می گردد. بررسی و تحلیل ملودی ترانه ها
دانلود آهنگ لری شاد دی بلال خواننده زن
ویژگی های کلی موسیقی لری
ترانه دایه دایه
در دوران جنگ ایران و عراق استاد محمد میرزاوندی این تصنیف رو به عنوان اثری ماندگار برای رزمندگان در دفاع از کشور ثبت کرد سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، دربارهٔ این تصنیف گفت:[نیازمند منبع] موسیقی محلی لرستان چندان ناشناخته نیست؛ ولی برخلاف بسیاری از موسیقی های نواحی دیگر ایران، از حیث مقامات محدود است و معمولاً در <<دستگاه ماهور>> اجرا می شود.
سازهای محلی لرستان عبارت اند از: کمانچه، نی، سرنا، دهل، تنبک، دوزله و یک نوع ساز که مخصوص مراسم مذهبی فرقهٔ اهل حق است و نام محلی آن <<تمیره>> است.مردم لرستان اصولاldquo; براین باور هستند که سرودخواندن درکارهای دسته جمعی باعث تقویت در کارشان می شود.
▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد : ـ آهنگ سوارکاری که ویژه سوارکاران است و سرشار از هیجان می باشد.
ـ نواهای خدیوی و مال ژیری که ویژه فصل پائیز وهنگام کوچ است. درمراسم سوگواری برای هرفردی بنابه ارزش و جایگاهش در آن قوم آوراز ویژه ای می خوانند چنانکه تفاوت زیادی میان اشعار سوگ کودکان وجوانان ناکام با مردان بزرگ قوم می باشد.
● موسیقی های آوازی (کلامی) و موسیقی های سازی ▪ موسیقی آوازی لرستان با وجود اینکه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق می توان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشه هایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقایی، روزنه هایی از این تصویر توصیف ناپذیر را می گشاییم.
● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) مضامین اشعار آن با گویش لری و در قالب تک بیتهایی که با حال و هوای آن موسیقی یگانگی دارد، گوش نیوشندگان راستین آن را می نوازد.
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ لری بختیاری ای بلال
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) این دو آواز شاخه هایی از آواز علی سونه هستند که نه حالت مویه را دارند و نه به صورت خاص، علی سونه محسوب می شوند و همین نکته نشانهٔ قدمت دیرینهٔ علی سونه و بنیادی بودن این مقام در آوازهای محلی لری است.ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا می کشم تا می کنم پیر یا مورم دو قورس ُ یا وطن دیر
درد دل یا می کشد مرا یا پیرم می کند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست، شادی از خاطرم رفت و غم به یادم مانده است.
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) این آواز را مردان به همراهی کمانچه می خوانند و با اشعاری به گویش لری، فضای حزن انگیز موسیقی آن را غمی دو چندان می بخشند.آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟
ای دله سی دیلرو هه می زنی زار یه تونو به دیلرویه دینه یار ● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار
ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلام های دینی ـ کلام های یارسان، چل سرو
▪ مویه ها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی ▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره<<کو چر>> و <<سوار چر>> ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری ـ سرنا، دهل، کمانچه (تال)، تنبک (تمک)، تنبور.
دانلود آهنگ غمگین لری خرم آبادی صوتی
▪ مقام های شادی - عروسی چو بازی.ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه) ▪ مقام های سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو)
▪ مقام های عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه .شاید پیشینه ی هنرهایی چون رقص و موسیقی به تمدنهای نخستین بشری بازگردد، آن هنگام که مردان و ن نخستین به شکرانه ی شکار به پایکوبی و رقص می پرداختند. انسانهایی را در حال رقص و پای کوبی نشان داده اند.
شایان ذکر است که جای دارد پیشینه ی موسیقی دیار کهن لرستان، با تحقیقات و پژوهشهایی بسیار معرفی گردد همچنان که کارهایی ارزشمند نیز صورت گرفته است، غرض حقیر بیشتر فتح بابی برای دوستان هنر دوست است.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور) ۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله)
۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از<< سحری (اعلام مرگ کسی)>>، << چمریانه >>، <<هرا>> و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی <<کار>>:
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: و همواره رنج و غم وستمهایی که بر مردمان این دیار تحمیل شده است در صدای هنرمندان این دیارپدیدار بوده است
با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون <<باخته>>، <<بازی>>، <<دَس گِرِتِه>> استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی <<کراد>> خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند فرد رقصنده را نیز <<بازِنَه>> می گویند؛ شایان ذکر است که لفظ رقص و رقاص در بین لران کاربردی ندارد و گاه نیز موهن قلمداد می گردد.
البته گاه دیده می شود برخی ترانه ها که منشاء لری - و گاه لکی - داشته اند، در ایل بختیاری نیز رایج شده اند. درهنگام برداشت محصول هم ریتمهای ویژه ای دارند مانند ( دوره دوره ).▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد : - یاری و سحری نام دو آهنگی است که ویژه سوگواری است و برای مراسم خاکسپاری مورد استفاده قرار می گیرد.
ـ ( چمری ) یا ( چمریانه )، آهنگ عزایی است که در مراسم سوگ زده می شود. ● موسیقی های آوازی (کلامی) و موسیقی های سازی
▪ موسیقی آوازی لرستان هر چند بازشناسی بخشی از ویژگیهای زندگی این مردم، با بررسی آثار دست و اندیشه آنها که در قالب عناصر مادی و مینوی تجلی یافته و به یادگار مانده اند، شدنی است، ولی گذرگاه ورود به کzwj;ُنه زندگانی آنها و اشراف بر بسیاری از ویژگیهای ناشناخته زیست و زندگی این مردم دلیر، جز مطالعهٔ دقیق و همه جانبهٔ چند و چونیهای جلوه های گوناگون امروزی نخواهد بود.با وجود اینکه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق می توان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشه هایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقایی، روزنه هایی از این تصویر توصیف ناپذیر را می گشاییم.● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) به طور کلی همان گونه که از این عنوان پیداست، آوازهای لری که گاهی نام مقام نیز می گیرند، بدون ریتم هستند و با متر آزاد اجرا می شوند.
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ های لری بختیاری جدید
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا می کشم تا می کنم پیر یا مورم دو قورس ُ یا وطن دیر
درد دل یا می کشد مرا یا پیرم می کند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟ ای دله سی دیلرو هه می زنی زار
یه تونو به دیلرویه دینه یار ای دل از هجر دهلران (که یارت در آنجاست) پیوسته در زاری و ناله ای. ● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه
ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلام های دینی ـ کلام های یارسان، چل سرو ▪ مویه ها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی
▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره<<کو چر>> و <<سوار چر>> ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو
ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری دوزله، بلور ▪ مقام های شادی - عروسی ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه)
دانلود آهنگ لری خرم آبادی قدیمی
▪ مقام های سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو) ▪ مقام های عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه
شایان ذکر است که جای دارد پیشینه ی موسیقی دیار کهن لرستان، با تحقیقات و پژوهشهایی بسیار معرفی گردد همچنان که کارهایی ارزشمند نیز صورت گرفته است، غرض حقیر بیشتر فتح بابی برای دوستان هنر دوست است. موسیقی لرستان به دلیل محدودیت جغرافیایی این خطه و محصور بودن آن درمیان کوههای سر به آسمان ساییده زاگرس و عدم هم مرزی این سرزمین با کشورهای بیگانه نسبت به موسیقی سایر مناطق کشور بکرتر ودست نخورده تر مانده است.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور)
۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله) ۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از<< سحری (اعلام مرگ کسی)>>، << چمریانه >>، <<هرا>> و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی <<کار>>: .
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون <<باخته>>، <<بازی>>، <<دَس گِرِتِه>> استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی <<کراد>> خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
چکیده
آنچه در این مقاله در مورد موسیقی لرستان بیان شده است را می توان در چند عنوان بطور خلاصه ذکر کرد:ب) جایگاه موسیقی در فرهنگ مردم لرستان بطو ری که در هر مراسم و آیین اجتماعیِ مردمان این مرز
مقدمه:کنکاش دروقایع گذشته برمردم لرستان و سیری در ژرفای سرگذشت فرهنگی وتاریخی آن درگرو بررسی موشکافانه درچهره های ناشناخته زندگانی نیاکان سخت کوش این مرز بوم است.نیاکانی که با طبیعت و سرشت گیتی، انس و الفتی عمیق و با پدیده های پیرامون خویش پیوندی ناگسستنی داشتند ودربرخورد با مشکلات، با تبیین پدیده های ناشناخته، تجلیات ذهنی را به گونه های مختلف برپرده زندگانی، نقشی آشکار و جاوید می زدند.هرچند باز شناسی بخشی ازویژگیهای زندگی این مردم، با بررسی آثاردست و اندیشه آن ها که درقالب عناصر مادی ومعنوی تجلی یافته و به یادگار مانده اند، شدنی است، ولی گذرگاه ورود به کُنه زندگانی آن ها واشراف بربسیاری از ویژگی های ناشناخته زیست وزندگی این مردم دلیلی جز مطالعه دقیق و همه جانبه چند و چون های جلوه های گوناگون امروزی نخواهد بود. باوجود اینکه با مطالعه ومعرفی آثار فرهنگی مادی ومعنوی هرجامعه و پژوهش علمی درهمین گذرگاه سخت ودقیق می توان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگی مرز وبوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشه هایی ازتبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز وبوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقیایی روزنه هایی ازاین تصویر توصیف ناپذیر را می گشاییم.
تاریخچه موسیقی درلرستانقطعه سفالی که از [کاسو] ها یا [کاسی] ها درهزاره سوم پیش ازمیلاد درکوهستان های زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزدیکی چادر ها یا کلبه هایی نشان داده است (تصویر 2)
جایگاه موسیقی درفرهنگ مردم لرستانموسیقی لرستان به دلیل محدودیت جغرافیایی این خطه و محصور بودن آن درمیان کوه های سربه آسمان ساییده زاگرس وعدم هم مرزی این سرزمین با کشورهای بیگانه نسبت به سایر مناطق کشور بکر تر و دست نخورده تر مانده است.موسیقی درلرستان، مانند دیگر جوامع ایلی ازاهمیت و نقش بسزایی برخوردار است و مردم این دیار ازدیرباز با موسیقی انس والفت خاصی را داشته به گونه ایی که درجای جای زندگیشان حضوری پررنگ و عجین شده و ملموس را دارااست.به طورکلی می توان گفت که طبیعت کوهستانی، زندگی ایلی وشرایط قومی وفرهنگی درکنار سرنوشت تاریخی ایلات لرستان به موسیقی این منطقه رنگ وجلوه ایی خاص بخشیده، تنوع نغمات درموسیقی لرستان اصالت وفرهنگ مردمان این دیار را هویدا می سازد.
سازهای
دانلود آهنگ غمگین و گریه دار لری جدید
موسیقی را می توان در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته باز شناخت:الف) موسیقی آوازی (کلامی) ب) موسیقی سازی1- آوازهای شادمانه (عروسی)؛ ترانه هایی که عملا بدون همراهی ساز و با هم آوایی ن در مراسم عروسی اجرا می شود و عبارتند از سیت بیارم، بینا بینا، بزران بزران
برخی از این آوا ها عبارتند از:کچکله شیرازیکوش طلاآواهای عاشقانه مانند:
ترانه کیودار در مقام سنگین سماع خوانده شده و سبک اجرای آن همانند بزران است.3-کلام های دینی یا سروده های مذهبی: شهر بی صدا یا سرای خاموشان، 12 کلام یاری، ضامن آهو و.4-مویه ها (سوگواری):در مراسم سوگواری عزیزی از دست رفته، ن عزاداری که در سوگ نشسته اند در وصف او آوازهایی توام با الحان خاص بومی می خوانند که هر بیننده و شنونده ای را متأثر می سازد و این آواز ها را در گویش مور یا سرو گویند.
5-آوا های دلتنگی و غریبی:6- آواز های حماسی:از انواع آواهای حماسی می توان به:
شاهنامه خوانی لری و لکی:7-آواز های طنز و هجو:این ترانه ها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایش طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است از جمله این اوا ها می توان بهماست فروشهورم هورمهی راسی سله
هی نبات8-موسیقی آواز کار (ترانه های کار):لالایی (لاوه لاوه) - مادر از نخستین آوازه خوان زندگی است که همواره با نغمه های کهن و ابیاتی دلنشین و سرشاراز عشق و عاطفه مادری، فرزند دلبندش را به خوابی آرام و دلچسب فرو می برد.ب- موسیقی سازی:
- مقام های شادی (عروسی):رقص (سنگین سماع، دو پا، سه پا، شا نه شکی، اشکاری):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبک، کمانچه)رقص و آواز: (بینا بینا، کیودار، کلنجه زرد)
2- مقام های سوگواری:نوع ساز (دهل، سرنا) موسیقی سوگواری بیشتر جنبه آیینی داشته و در مراسم عزاداری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوان دارند معروف ترین مقام های آن عبارتند از:پاکتلیچمری یا چمرانهشیونییاری
کریمخانی3-مقام های عاشقانه و دلتنگی (کمانچه و تنبک)( گرچه اعتقاد كلي بر آن بود كه دوره ي اقتدار كاسيت ها از تاريك ترين ادوار تاريخ بين النهرين است.
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern در مي يابيم كه هر يك از اين واژه ها با وجود قدمت و سابقه ي متفاوت حضور در فرهنگ موسيقي اين منطقه ،راهنماهايي مناسب و قابل قبول براي ورود به بحث و پژوهش در تاريخ موسيقي لرستان هستند.
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد
منبع سایت دانلود آهنگ جدید ریتم تاپ
معرفی سحر خواننده خوش صدای پاپ
مروری بر بیوگرافی سالار عقیلی خواننده خوش صدای موسیقی سنتی ایرانی (بخش دوم)
مروری بر بیوگرافی سالار عقیلی خواننده خوش صدای موسیقی سنتی ایرانی (بخش اول)
نگاهی به زندگی شخصی و حرفه ای رضا صادقی خواننده پرآوازه موسیقی پاپ (بخش دوم)
نگاهی به زندگی شخصی و حرفه ای رضا صادقی خواننده پرآوازه موسیقی پاپ (بخش اول)
موسیقی ,های ,ـ ,▪ ,لرستان ,لری ,▪ آواهای ,مقام های ,می توان ,در لرستان ,است که ,بیشتر پژوهشگران مشتاق ,دریای بیکران فرهنگ ,ترغیب بیشتر پژوهشگران ,تصویر توصیف ناپذیر